20 липня 2018 року в ході проведення профорієнтаційного заходу «Молодь на ринку праці», саме для даної категорії перебуваючих на обліку громадян, начальником юридичного відділу Полтавської міськрайонної філії Полтавського обласного центру зайнятості Світланою Дудецькою проведено співбесіду на актуальну тему: «Пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі».

У наш час більшу увагу чомусь приділяють саме отриманню неправомірної вигоди та безпідставно меншу увагу приділяють стосовно пропозиції або наданню неправомірної вигоди.

Згідно ст. 369 Кримінального кодексу України, пропозиція чи обіцянка службовій особі надати їй або третій особі неправомірну вигоду, а так само надання такої вигоди за вчинення чи невчинення службовою особою в інтересах того, хто пропонує, обіцяє чи надає таку вигоду, чи в інтересах третьої особи будь-якої дії з використанням наданої їй влади чи службового становища - караються штрафом від п’ятисот до семисот п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк від двох до чотирьох років, або позбавленням волі на той самий строк.

Давання неправомірної вигоди полягає в передачі службовій особі матеріальних цінностей, права на майно чи вчинення на її користь чи користь третьої особи дій майнового характеру за виконання чи невиконання дії, які службова особа повинна була або могла виконати з використанням влади чи службового становища.

Склад давання неправомірної вигоди утворюють і дії службової особи, яка віддала розпорядження (наказ) підлеглому добиватися певних благ, пільг чи переваг шляхом підкупу інших службових осіб, надала для цього кошти чи інші цінності або розпорядилася їх виділити, надала законного вигляду виплатам у випадках давання хабарів у завуальованих формах тощо. Якщо ж службова особа лише рекомендувала підлеглому добиватися благ, пільг чи переваг за хабарі, відповідальність за давання хабара несе той працівник, який, виконуючи таку рекомендацію, передав незаконну винагороду. Дії службової особи в цьому випадку можуть кваліфікуватися як підбурювання до давання неправомірної вигоди, а за наявності певної мети як провокація неправомірної вигоди.

Службова особа, яка дала неправомірну вигоду за одержання певних благ, пільг або переваг для установи, організації чи підприємства, несе відповідальність за давання неправомірної вигоди, а за наявності для того підстав - і за інший злочин (зловживання владою або службовим становищем, розкрадання тощо).

Цей злочин вважається закінченим з моменту, коли службова особа прийняла хоча б частину неправомірної вигоди. Якщо запропонована неправомірна вигода не прийнята, дії хабародавця слід кваліфікувати як замах на давання неправомірної вигоди. Таким чином, правова оцінка дій особи, яка дає неправомірну вигоду, залежить певною мірою і від дій особи, яка її одержує.

Кримінальний кодекс України передбачає дві спеціальні підстави звільнення хабародавця від кримінальної відповідальності: 1) якщо стосовно нього мало місце вимагання неправомірної вигоди; 2) якщо після давання неправомірної вигоди він добровільно заявив про це до порушення кримінальної справи щодо нього органу, наділеному законом правом на порушення кримінальної справи.

Поняття вимагання як обставини, що звільняє від кримінальної відповідальності, нічим не відрізняється від поняття вимагання як кваліфікуючої ознаки одержання неправомірної вигоди.

Добровільною слід вважати заяву до відповідного державного органу, в основі якої лежить самостійно прийняте рішення хабародавця щодо такої посткримінальної поведінки.

Для того щоб добровільна заява про скоєне набула статусу обставини, що звільняє від кримінальної відповідальності, вона повинна бути зроблена до моменту порушення кримінальної справи щодо хабародавця. Порушення справи за даним фактом, наприклад, щодо службової особи, яка одержала неправомірну вигоду, у жодному разі не позбавляє права хабародавця на звільнення від кримінальної відповідальності при його добровільній заяві про давання неправомірної вигоди.

В обговоренні даної теми активно взяли участь 19 осіб. Під час дискусії були задані питання стосовно запобігання корупції та отримано відповіді згідно чинного законодавства.

Дана форма інформаційно - роз’яснювальної роботи стане системною в роботі Полтавської міськрайонної філії і спрямовуватиметься на роз’яснення як положень законодавства про зайнятість населення та соціальне страхування від безробіття, так і на досить необхідні та актуальні питання щодо взаємовідносин фахівців та клієнтів служби зайнятості.