28.02.2020 | 11:45

У Державній службі зайнятості в грудні минулого року стартував черговий проєкт – інститут спеціалізованого кар’єрного радника. Мета нового сервісу – запровадження методів поглибленого індивідуального обслуговування особливих категорій населення або груп підвищеної вразливості, зокрема тих, які потребують соціального захисту. Це, насамперед, учасники бойових дій, внутрішньо переміщені особи, безробітні «зі стажем», без професії та досвіду роботи. Пілотною в апробації нової технології обслуговування клієнтів стала Житомирська область, яка протягом трьох місяців відпрацьовувала нову методику надання послуг.

Тестування проходило у чотирьох підрозділах обласного центру зайнятості: Бердичівському і Новоград-Волинському міських центрах зайнятості та Малинській міській і Черняхівській районній філіях. Після місячного підготовчого періоду, упродовж якого фахівці виокремили особливі категорії безробітних, відкоригували картотеку справ, створили професійну раду, визначили фахівців та розробили графіки прийому безробітних, розпочалося, власне, практичне надання послуг шести спеціалізованими кар’єрними радниками.

За півтора місяця послугами цих фахівців скористалися понад дві сотні «проблемних» з точки зору працевлаштування безробітних. Третина з них – демобілізовані учасники АТО/ООС, які через проблеми зі здоров’ям чи психологічні труднощі не вмотивовані певний час до працевлаштування. Чверть клієнтів мають перерву в роботі понад 5 років, п’ята частина – перебувають у статусі безробітних понад півроку. Так чи інакше, більшість клієнтів, яких професійна рада скерувала до нового у службі зайнятості фахівця,–  безробітні, які за своїми життєвими обставинами або окремими особистісними якостями зазнають труднощів у пошуку роботи.

Принципові відмінності в роботі спеціалізованого кар’єрного радника – тривалість прийому відвідувача та додатковий час на підготовку до зустрічі з ним. Цей фахівець спочатку самостійно опрацьовує базу вакансій служби зайнятості, а також пропозиції роботи з інших джерел, аби під час прийому з клієнтом обговорювати й обирати прийнятні варіанти.

«Наше завдання – «розговорити» людину, дізнатись якнайбільше про її професійний і життєвий досвід, хобі та бажання. Під час першого відвідування ми взагалі не говоримо про роботу, ми – знайомимося. Головне, щоб людина нам довірилась і відбувся психологічний контакт. Лише так, в атмосфері довіри й дружньої бесіди, можна «розпізнати» ті причини, які заважають людині працевлаштуватися. А ще – отримати додаткову інформацію, яка й підкаже напрямок пошуку майбутнього заняття,» – ділиться враженнями спеціалізована кар’єрна радниця з Бердичева Ілона Перегуда.

Спеціалізовані кар’єрні радники вже мають певні результати – працевлаштування 14 своїх підопічних. Ще 10 чоловік за результатами співбесід з роботодавцями або ж після завершення стажування приступлять до роботи в березні. А три клієнти висловили наміри розпочати власну справу й готуються пройти відповідне навчання.

«На перший погляд – результати не вражають. Але миз самого початку розуміли, що швидких «перемог» з клієнтами, які були без роботи тривалий час й мають певні життєві проблеми, бути не може. Проте це лише початок. Я впевнена, що наші досвідчені фахівці, переважно з психологічною освітою, спеціально розроблені мотиваційні тренінги та вдосконалена концепція проєкту в подальшому матимуть вагомі результати. Наразі ж ми радіємо кожному вдалому прикладу працевлаштування,» – коментує заступник директора обласного центру зайнятості Тетяна Касімцева.  

Винятковими й переконливими є самі історії людей, яким фахівці допомогли знайти стимул до змін, а потім і бажану роботу.

Це – вчителька, яка посеред навчального року переїхала з іншої області, і, маючи інвалідність через онкозахворювання, стала асистентом педагога в інклюзивному класі.

Це – переселенка з Луганщини, молода мама школярика, якій потрібна була робота в першу зміну, влаштована консультантом в магазин одягу.

Це – АТОвець, якого вдалося мотивувати до втілення в життя свого давнього захоплення – приготування суші. Зараз чоловік на стажуванні в одному із закладів, де планує й залишитись на роботі. Хоча сам – фельдшер за освітою, а за попереднім досвідом роботи – комплектувальник проводів.

Це – колишній менеджер-управитель металургійного комбінату з Алчевська, котрий переїхав у сільську місцевість неподалік райцентру і через проблеми з документами не мав офіційної зайнятості з 2015 року. Лише цьогоріч, у січні, отримавши потрібну довідку, зареєструвався в центрі зайнятості. Знаючи про його захоплення технікою, фахівцям вдалося влаштувати його  адміністратором у ремонтний центр.

Це – одинока мама трьох дітей, у минулому – маркетолог, яка обрала собі роботу шліфувальника на меблевій фабриці, бо влаштував розмір зарплати й однозмінна робота.

Усі ці історії переконливо показують: коли є контакт, коли людина відкрита й готова до діалогу, їй можна допомогти.

Підсумовуючи пілот проєкту, директор обласного центру зайнятості Галина Корінна зазначає: «Спеціалізовані кар’єрні радники однозначно необхідні і доцільні. Прикро, що  в сучасних умовах людям, які опинились у складних життєвих обставинах, фактично ніде отримати фахову психологічну підтримку, не кажучи вже про особистісну адаптацію чи мотивацію.  Я переконана, що ми на правильному шляху і від запровадження такого сервісу повсюдно у службі зайнятості, будемо мати переконливі результати».